sewing & DIY

De gehackte Louisa jas.

(English version below)

Bij het verschijnen van de eerste zelfgemaakte winterjassen in naailand kriebelde het een beetje om er dit jaar ook eentje te maken. En toen Compagnie M. in september testers zocht voor de Louisa jas heb ik even getwijfeld om me kandidaat te stellen, maar zowel mijn man als ik twijfelden of het model onze dochter zou passen. Tussendoor hield ik een oogje open naar een geschikter patroon, maar werd het hele jasverhaal naar de achtergrond verschoven door de tests voor Call Ajaire en Petite Stitchery.

Begin november lanceerde Compagnie M. haar nieuwe wedstrijd. Ik heb dus wel even getwijfeld, maar de categorie pattern hack heeft me toch over de streep getrokken.

Bij Allinvent (Kapellen) vond ik een leuke buitenstof. Geen wol zoals wordt aangeraden, maar volgens de rol gemaakt van polyester. Veel te dun om als winterjas te dienen, dus naaide ik er een fleece tussenjas in. En thuis zag ik ook dat de slechte kant van de stof een mooi contrast geeft met de goeie kant. Als binnenstof koos ik een katoentje van Soft Cactus. De polar fleece, binnenstof en paspel kocht ik bij de Stoffenstraat, de rits en versteviging bij Veritas en de knopen vond ik op de lokale markt.

Ik maakte maat 3 jaar met een 2 jaar lengte. Uit praktische overwegingen nam ik de ritsversie, maar besliste er ‘valse’ knopen op te zetten, omdat ik vind dat de jas dan beter tot zijn recht komt. En om helemaal full option te gaan, naaide ik er ook nog de mouwboorden in. Maar het originele patroon werd dus ook gehackt. Mijn aanpassingen op een rijtje:

  • De optionele gedeelde achterzijde werd lichtjes hertekend en doet vooraan dienst als zakken.
  • De typische Louisa vorm werd in de spotlights geplaatst op de rug.
  • Persoonlijk vind ik de kaploze versie mooier, maar met ons Belgische weertje is een kap wel praktisch. Om van beiden te kunnen genieten, besliste ik een afneembare kap te maken. De originele kap werd behouden, maar onderaan toegenaaid en voorzien van drukknopen.
  • De Standaard Elton kraag werd versmald, omdat ik bang was dat deze te hoog zou komen bij het dragen van de kap. De drukknopen voor de afneembare kap werden onderaan geplaatst.

Mijn voor-wordt-achter en achter-wordt-voor concept is erg simpel en waarschijnlijk weinig origineel, maar ik ben echt blij met het resultaat! Het contrast van de buitenstof zorgt voor een extra touch, de buiten- en binnenstof matchen mooi en overal lopen de paspel en lijnen in de buitenstof mooi door. Hoera voor mezelf!

Onderaan de post kunnen jullie trouwens zien dat de winterjas helemaal speelproof is! 😉

Dit jaar is er geen publieke stemming, maar de optie om een hartje te geven aan de creaties die je mooi vindt is er nog steeds. Klik HIER om naar mijn wedstrijdpagina te gaan, maar kijk ook eens bij de overige pareltjes die werden gemaakt!

This year, my hands were itchy to make a winter coat for my oldest girl. And when Compagnie M. announced a testers call for their new pattern I wanted to participate, but my husband and I were doubtful if the shape would fit our daughter. I kept an eye open for another pattern, but the coat story was put behind due to the testing for Call Ajaire and Petite Stitchery.

But beginning of November, Compagnie M. released their new contest and the pattern hack category knew to convince me.

In different Belgian shops I bought a polyester outer fabric, polar fleece to make it warm and a cotton lining fabric. And after arriving home I noticed that the wrong side of the outer fabric gives a beautiful contrast against the good side.

I made a Louisa coat size 3, length 2 and choose for the zipper option. I still included some buttons, because I think it looks nicer. To go full option, I also added the sleeve cuffs. And the pattern was hacked in different ways:

  • The divided back option serves as front pockets, but was also slightly changed to have a nicer view.
  • The typical Louisa shape moved to the back.
  • I prefer the hoodless version the most, but with the rainy Belgian weather it’s just more practical to have one. So to profit from both, I decided to include a removable hood. The original pattern pieces were used, but closed at the bottom and snaps were attached.
  • I narrowed the collar to not have it up too high when the hood is used. The snaps for the hood are on the underside of the collar.

My front-becomes-back and back-becomes-front concept is simple and probably not very original, but I’m really pleased with the results. I think the outer fabric contrast gives it an extra touch, the outer and inner fabric match and the piping nicely attaches everywhere. I guess I can sincerely call this my masterpiece.

There won’t be a public voting this year, but you can still like the creations by clicking the heart. Click HERE for my page, but don’t forget to check out the other beautiful creations!
LouisaLouisaLouisa

Advertenties

Een gedachte over “De gehackte Louisa jas.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s