Geen categorie·sewing & DIY

A sewing date with friends.

(For English scroll down)

Het is soms verdomd moeilijk om tijd vrij te maken om achter de naaimachine te kruipen. Met een (bijna) voltijdse job, 2 kleine kids, een lief dat vreemde werkuren heeft, het huishouden en andere verplichtingen is dat allemaal niet zo vanzelfsprekend. Daarom maak ik om de 2 à 3 maanden bewust tijd en schuif ik alles aan te kant om af te spreken met 2 lieve ex-collega’s om samen een dagje te naaien. Welkom in ons naaicafé!

Zoals altijd was ons laatste weerzien erg gezellig! Het lukte ons zelfs om alle kids te ‘dumpen’ bij de papa’s, waardoor we extra productief bleken.

Ik werkte 3 projecten af.
Het eerste werd – opnieuw – een Kiind jumpsuit. Met de hitte die er zat aan te komen – en stiekem omdat ik te weinig stof kocht… – werd het een zomerversie. De hals- en beenboorden werkte ik opnieuw af als een echt boordje, net zoals ik hier deed. De geprinte tricot kocht ik bij Allinvent in Kapellen.

Ik maakte ook een Noa pants van Compagnie M. Met broeken heb ik een haat-liefde relatie. Het lukte nog niet een patroon te vinden dat me echt blij maakt. Het was dus wel spannend toen ik voor het eerst aan deze begon. Ik gebruikte een stofje van de Flowertopia collectie van Michael Miller dat ik toen won.

Waarschijnlijk het beste broeken-resultaat tot hiertoe, al heb ik het gevoel dat de broek op de poep gerust iets hoger mag zitten. Mijn haat is dus nog niet helemaal van de baan, maar het gaat de goeie richting uit.

Als laatste deed ik aan selfish sewing. Het lijkt wel problematisch om in de winkels mijn goesting te vinden, dus naaide ik zelf een t-shirt. Over het patroon hoefde ik niet lang te denken. De Valentina top uit La Maison Victor (2015 Editie 4) is altijd door m’n hoofd blijven spoken. LMV staat erom bekend nogal kort uit te vallen, dus na nameten besloot ik het patroon te verlengen met 2 cm.

Over de stofkeuze heb ik wel even getwijfeld. Het stofje van Megan Blue Fabrics kocht ik bij de Stoffenstraat. Mijn angst dat het te kinds zou ogen bleek – naar mijn mening toch – gelukkig onterecht. Het halsboordje vooraan is niet perfect afgewerkt, maar ongetwijfeld meer succesvol bij een volgende poging.


With an (almost) fulltime job, 2 small kids, weird working hours of my love, our household and other obligations it can be very tricky to find time to get behind my sewing machine. Every 2-3 months 2 ex-colleagues and I make time to meet and sew together.

As usual, our last meeting was very cosy. This time we even managed to leave our kids with the dads, which made us even more productive.

So I – more or less – finished 3 projects.
The first one was again a Kiind jumpsuit, a free Dutch pattern. Too few bought fabric and the upcoming heat forced me to make a summer version.

The flamingo fabric is so cute!

Secondly I made a Noa pants, a pattern of Compagnie M. I have a weird relationship with trousers. So far I couldn’t find a pattern that really convinced me. So it was quite excited when I started off making this one for the first time. I used a Michael Miller fabric that I won here.

Probably it’s the best result so far, but still I think it could improve a bit. My trousers dislike has still not vanished completely, but we’re heading towards the good direction.

Lastly I found a pattern in the Belgian magazine La Maison Victor (2015 edition 4) and sewed myself a Valentina top. I was a bit doubtful about the fabric, but the fear that it would be a bit too childish turned out unjustified. I’m not super pleased with the finishing of the collar in the front, but I’m sure next time will be successful.

3 gedachten over “A sewing date with friends.

  1. Soms moet je inderdaad alles aan de kant schuiven en gewoon een naaidag in je agenda plannen. Anders blijft het bij “ik ga eens”. Ik ken het gevoel 😉
    Tof gedaan trouwens, het spelen met de stofrichting bij de Noa. Ik heb er al redelijk wat zien passeren die een beetje te veel kleurboek waren naar mijn zin. Maar dit is wel fijn opgelost.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

