Geen categorie·sewing & DIY

Hibernis poging 3.

(Scroll down for English)

Hoewel ik thuis enkele patroontjes uit de Sofilantjes collectie heb liggen, verscheen hier op de blog nog geen enkele creatie. Dat komt enerzijds omdat sommigen nog steeds onaangeroerd in de kast zijn blijven liggen (zoals de Foliis en Mantica), maar anderzijds door een strijd met maten en pasvormen.

Bij manlief viel de Omni Tempore belachelijk groot uit en is de trui mits maataanpassing na maanden nog steeds niet uit de kast gekomen. Misschien ligt het gedeeltelijk aan de stofkeuze, maar ondanks de aanpassingen viel hij nog steeds wat ruim. Mijn eerste Hibernis was voor dochterlief dan weer te klein en werd bijgevolg opgeborgen om ooit – hopelijk – door dochter 2 gedragen te worden. Bij mijn tweede poging was het qua maat okรฉ, maar vond ik de hals veel te wijd vallen en werd het shirt tot speeltrui omgedoopt.

Onder het motto ‘derde keer, goeie keer’ mat ik nauwkeurig na en koos ik voor een grotere maat met kortere lengte. Ik gebruikte een french terry stofje dat ik samen met de boordstof kocht bij Allinvent. En hoewel ik geen grote fan ben van roze, vind ik de combinatie met het groen echt mooi.

Ik maakte een supersimpele variant: geen zakjes, geen col, geen flapjes.
Maar valt het op waar ik toch even de mist in ging?

Qua maat het beste resultaat tot hiertoe, maar ik vind de hals nog steeds wat wijd uitvallen. Hebben jullie dit probleem ook al gehad met de Hibernis? Of beeld ik me dat alleen maar in?


Although I have quite some Sofilantjes patterns at home, I never published a creation on the blog. On one hand because some of them are still waiting in my cupboard, on the other hand because I challenged some size & fitting problems.

I sewed the adult Omni Tempore, but it turned out to be way too large and even after size adaptations, a few months later the sweater lies still untouched in the drawer. On the other hand, my first Hibernis was way too tight and is left behind in a box to – hopefully – be worn by daughter nยฐ 2. The size was better with my second attempt, but the neckline was too wide.

With the third version I measured very carefully and choose a bigger size with shorter length. I used a french terry fabric and although I’m not a big fan of pinky colors, I think it combines beautifully with the green.ย 

I made the simplest version: no pockets or cowl.
But can you find the small mistake I did make?

The size is the best so far, but I still think the neckline is a bit wide. Did you ever had this problem with the Hibernis as well? Or am I just imagining it?

Geef een reactie

