Geen categorie·sewing & DIY

Soldaat gemaakt.

(scroll down for English)

Ken je Let’s Sti(c)k Together nog? Elke maand blogt een groep naaisters rond een thema. Het was alweer een jaar geleden dat ik nog meedeed. Tijd dus voor een kleine uitdaging.

Deze keer werd er gekozen voor ‘soldaat maken’. Iets opmaken dus… Ik wist eerst niet goed wat ik daar mee moest beginnen, maar stelde mezelf de simpele vraag: “Wat krijg ik uit anderhalf metertje van de mooiste See You At Six stof die er bestaat?” Want zo’n prachtig stofje moet je toch ten volle benutten zeker…

Het antwoord is: veel, zo blijkt. Dus houd je vast voor wat foto spam…

Ik begon te puzzelen, want wou er toch minstens 2 volwaardige jurken voor de oudsten uit halen.
Voor Fenne gebruikte ik het Issie patroon van Sew Pony. Ik kortte wat in, maar deed geen echte aanpassingen. Eén van de simpelste jurken ooit om te maken en soms hoeft het niet meer te zijn dan dat.

Voor Suzie gebruikte ik opnieuw het Regina patroon van Sofilantjes (Aff.). In tegenstelling tot haar grote zus, is zij een echte prinses. Hoe meer zwier, hoe liever en ik vind haar prachtig staan in dit model. Het was wel een gokje, want deze jurk is best aansluitend en eigenlijk gemaakt voor gewone tricot. Maar het lukt dus wel! Om stof te sparen nam ik de cirkelrok van Solis. Om het rokdeel er helemaal uit te krijgen moest ik zelfs nog wat versmallen, maar zwieren lukt nog net.

Uit de overschot haalde ik het maximum. Door het achterpand in twee stukken te knippen kreeg ik er voor Renée nog net een Oliver pants van Emma en Mona uit. Ik vulde aan met een slabje en een tuttenknuffel waarvan ik het patroon zelf uittekende.

En toen was de stof op! Op enkele slierten na, waarvan ik vergat een foto te maken. Maar deze maakt dat toch helemaal goed?!

Benieuwd naar wat de anderen maakten?

Girls in Uniform, Woohoo by Davina, Sewing à la Carte, stokstaartje doet het zo, SewBel, Seams Normal, Gezien bij Justine


Do you remember ‘Let’s Stick Together’? Each month a group of bloggers sew around a specific theme. It has been a year since I joined, so time for a new challenge.

This month it’s all about ‘using something to the full’. So I asked myself the question “What can I get out of 1.5 meters of this gorgeous See You At Six fabric?”. And the answer is: a lot, so it seems.

I wanted at least make two dresses for the oldest girls. For Fenne I used the Issie pattern of Sew Pony. I shortened a bit, but made no real changes. It’s such an easy sew and sometimes that’s all it takes, doesn’t it?

For Suzie I again used the Regina pattern of Sofilantjes (Aff.). In contrast to her big sister, she’s a real girly girl. The more it twirls, the more she likes it. With this french terry fabric it was a small gamble, as the dress is quite tight-fitting en made for normal jersey. But it works well after all! To save some fabric, I used the circle skirt pattern piece of the Solis dress and even had to narrow it down, but it still twirls a bit.

I tried to make the maximum out of the remainders. Cutting the back piece in two, I could just get an Oliver pants of Emma and Mona out for Renée. I finished with a simple bib and a pacifier holder which I designed myself. 

And then the fabric was entirely finished! I forgot to make a picture of that, but hope this one can make up to it!

Curious to see what the others made?

Girls in Uniform, Woohoo by Davina, Sewing à la Carte, stokstaartje doet het zo, SewBel, Seams Normal, Gezien bij Justine

14 gedachten over “Soldaat gemaakt.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.